בורסיטיס במפרק הירך

בורסיטיס בירך היא דלקת בכיס קטן מלא נוזל (בורסה) הממוקם בצד החיצוני של מפרק הירך. התופעה נפוצה יחסית, בעיקר אצל אנשים מעל גיל 40. הכאב העיקרי מורגש בצד החיצוני של הירך ומשפיע רבות על איכות החיים של אלו הסובלים מכך.

שאלה

אמי כבת 60 אובחנה לפני כחצי שנה כסובלת מבורסיטיס במפרק הירך. היא קיבלה טיפול תרופתי באמצעות ארקוקסיה ואטופן ללא הטבה במצבה. בשל כך, עברה טיפולי HS וחשמל כחודשיים, שוב ללא הטבה. לפני כחודש הוחלט לנסות טיפול בעזרת זריקות סטרואידים למפרק. טיפול זה גרם להטבה מועטה אך היא עדיין סובלת מכאבים ומתקשה בעמידה ובהליכה. האורטופד אליו היא הולכת בחודשים האחרונים ממליץ על כריתת הבורסה. מה דעתך?

תשובה

בורסה (אמתחת בעברית) היא שק קטן שמייצר נוזל (סינוביה) המונע חיכוך ופציעה של רקמות הנמצאות בתנועה. בגופינו, מאות בורסות היוצרות את נוזל הסינוביה, ולעתים נוצרת דלקת בבורסה שנקראת בורסיטיס. דלקת בצוואר הירך בסינוביה מאוד שכיחה ומופיעה יותר בנשים. הכאב יכול להקרין לצד החיצוני של הרגל ולישבן, הוא מוחמר בעליה או בירידה במדרגות, בעת ריצה, הליכה, כיפוף, עמידה ממושכת ושכיבה על הצד הכואב. טיפולים אפשריים אכן כוללים הזרקת סטרואידים. כמו כן, קיימים טיפולי פיזיותרפיה , טיפולי לייזר, כירופרקטיקה וטיפולים אלטרנטיביים, כגון דיקור. אולם, במקרים הנדירים שאלו אינם עוזרים ניתן לפנות לניתוח, שהוא יחסית פשוט.




בורסיטיס בירך - פרופסור רפי קרסו
מצב שכיח, קיימים מגוון טיפולים // נוצר באמצעות AI