דיור מוגן? לא מה שחשבתם

בשנים האחרונות, הנושא של סיעוד ודיור מוגן צובר תאוצה. עם הגידול באוכלוסייה המבוגרת, הצורך בפתרונות מגוונים ומקצועיים בתחום זה הולך וגובר. בנושא זה שוחח פרופסור רפי קרסו עם ד"ר גל מידן מרשת 'פאלאס מדיקל' מקבוצת עזריאלי, שסיפר על החידושים בתחום.

כשמדברים על דיור מוגן, בדרך כלל חושבים על בני הגיל השלישי. אך רשת 'פאלאס מדיקל' מקבוצת עזריאלי מציעה מגוון רחב הרבה יותר של פתרונות, המתאימים לכל שלב בחיים ולכל מצב רפואי. מרכזים סיעודיים, מחלקות החלמה, הוספיס, ודיור מוגן – כל אלה נמצאים תחת קורת גג אחת, ומספקים מענה מקיף לצרכים המשתנים של המטופלים ומשפחותיהם.

פרופסור קרסו וד"ר מידן שוחחו על ההבדלים בין רשתות מרכזים סיעודיים לדיור מוגן וכיצד בוחרים את הפתרון המתאים לכל אחד. ד"ר מידן הסביר כי ההבדל העיקרי בין דיור מוגן למרכזים סיעודיים טמון בראש ובראשונה ברמת התפקוד של הדיירים. בעוד שדיור מוגן מיועד לאנשים עצמאיים יחסית, המחלקות הסיעודיות מציעות טיפול ומענה לצרכים של מטופלים עם מגוון רחב של מצבים רפואיים, החל מטיפול סיעודי בסיסי ועד לטיפול מורכב בחולי אלצהיימר והוספיס.

עוד ציין כי הטיפול "ניתן על יד צוות רב מקצועי, בכל מחלקה יש צוות שכולל: רופאים ואחיות לטיפול הרפואי, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, דיאטן/מומחה לתזונה ועו"ס שעוזרת במיצוי זכויות ותמיכה במטופל ובמשפחה שלו".

באשר לשאלה כיצד בוחרים את הפתרון המתאים לכל מטופל, השיב: "הפרטים הרפואיים והפרטים של אותו מטופל מגיעים לידי רופא והוא קובע לפי המכלול איזו מסגרת תתאים לו". ד"ר מידן הוסיף כי ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ההחלטה והם העומס הטיפולי על המשפחה והרצון בסביבה חברתית ותומכת.

בהמשך סיפר על הקמת מחלקות ההוספיס לאחרונה. "הוספיס מיועד לאנשים בסוף חייהם. מטרת הטיפול להקל על הסבל של המטופל ושל המשפחה. אנחנו מבינים שבשלבים האלה צרכי המטופל והמשפחה גדולים וצריך לדאוג לכל סוגי הסבל: מצוקה נשימתית, כאב פיזי ולפעמים כאב נפשי. לא פחות חשוב, המשפחה שיכולה לחוות חוסר אונים, ייאוש ודאגה. אנחנו שם כדי לתמוך. יש מלווה רוחנית שעוזרת גם להכיל ולהתמודד".