הכאב לא חולף

כאבי בטן עלולים להשפיע משמעותית על איכות החיים של הסובלים מהם. סוגים שונים של כאבי בטן עשויים להצביע על בעיה באיבר ספציפי במערכת העיכול והם עלולים להיגרם ממגוון רב של סיבות. בין הגורמים הנפוצים: זיהומים שונים, מחלות כרוניות, מצבים נפשיים ובעיות עיכול.

שאלה

אשתי בת 55 וסובלת מזה כשנתיים מכאבי בטן ונפיחות שאינה נעלמת. היא מתלוננת לעיתים גם על צרבות ותחושה שהבטן העליונה "קשה", דבר שמקשה עליה לשבת בנחת. היא הלכה לרופאים שונים, כולל גסטרולוג ורופאת נשים וכל הבדיקות חזרו תקינות. כיצד היא יכולה לטפל בבעיה ממנה היא סובלת אם אף רופא לא יודע לאבחן זאת? מדוע היא מרגישה כל הזמן תחושת חנק לדבריה?

תשובה

אם אכן כל הבדיקות חזרו תקינות ניתן להניח שמדובר בתסמונת המעי הרגיז. תסמונת זו מאופיינת בנפיחות בבטן, שלשול או עצירות ובכאבי בטן. למעשה, התסמונת שכיחה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים, ביחס של 1 ל-3. ידוע כי בעיות רגשיות או מתח עלולים להחמיר את המצב. תחושת המחנק אותה אשתך מתארת אופיינת לתסמונת זו, אך מנגד יכולה להתאים גם למצבי חרדה ומתח. אם אלו קיימים, הם עלולים להחמיר את תסמונת המעי הרגיז.

משום כך, אני מציע לכם לפנות לרופא המשפחה ולבקש מרשם לכדורי 'נירווקסל', או 'קולוטל'. גם כדור 'נורטילין' עשוי להרגיע את המעיים, כמו גם את הנפש. כמו כן, אתם יכולים לפנות לפסיכיאטר בכדי לקבל מרשם לכדורים נגד חרדה. אלו יכולים לסייע להקל על תחושת המחנק ואף להרגיע בטן 'עצבנית'. אם תוך מספר חודשים היא לא תחוש בשיפור במצבה, היא יכולה להפסיק את הטיפול התרופתי. לבסוף, נסו לשים לב האם קיימים מאכלים מסוימים שמחמירים את התופעות מהן היא סובלת, אם כן – השתדלו להימנע מהם.

כאב בטן - פרופסור רפי קרסו
תסמונת המעי הרגיז // נוצר באמצעות AI