הסוף להתקרחות הגברית?

בעיה שכיחה שמטרידה כמחצית מהגברים עד גיל 30 היא אלופציה אנדרוגנטית, הידועה גם כהתקרחות הגברית. שכיחות התופעה עולה עד לכ-80 אחוזים בקרב גברים עד גיל 70. פרופסור רפי קרסו שוחח על כך עם הרוקח הבכיר רפי פרחי, מנהל מעבדות סופר פארם פרופשונל.

רפי פרחי התייחס לתופעת ההתקרחות הגברית שמטרידה רבים וציין כי על אף שמה, לא מעט נשים סובלת ממנה גם כן, אך בצורה מעט שונה. כ-15 אחוז מן הנשים עד גיל המעבר וכמחצית מן הנשים שעברו את גיל המעבר יסבלו מנשירת שיער. אמנם לא מדובר בהתקרחות כמו אצל הגברים, אך השיער הופך לדליל מאוד. הבעיה היא בעיקר אסתטית, ולמרבה המזל קיימים כיום טיפולים שיכולים לסייע לטפל בכך.

פרחי הסביר כי הגורם לנשירה ולהתקרחות הוא הורמון הטסטוסטרון. "ההורמון הופך למטבוליט, שהופך לדיהידרוטסטוסטרון. הוא צריך לצאת מהגוף, ובין היתר עושה דברים לא טובים ומשפיע על זקיקי השיער. למעשה, הוא גורם להפרעה בפעילות הנורמלית של זקיקי השיער, הם מתים והשיער נושר".

עוד הוסיף, ואמר: "ישנם טיפולים מקומיים, עוד מהמאה הקודמת. ישנה תרופה שנתנו ללחץ דם וראו שאותם גברים שקיבלו את התרופה, צמח להם שיער. כך יצרו תכשיר בשם 'מינוקסי'. עד היום הוא קיים בעיסוי לקרקפת. יש טבליות בשם 'פינסטריד' ומחייבות מרשם רופא. הוא מוגבל לגברים בלבד. מסתבר שהוא עוצר את נשירת השיער וגם עלול לגרום לגדילת שיער אם הזקיקים פעילים".

עם זאת, ציין כי בתרופות הניטלות דרך הפה, "יש יעילות וגם יש תופעות לוואי. יש ל-5 אחוז מהגברים תופעות לוואי לפעמים די משמעותיות. זה יכול לפגוע באיכות הזרע וירידה בליבידו. חבר'ה צעירים שלוקחים את זה לא כל כך משלימים עם התופעה. לכן, רק מי שצריך, שייקח את התרופות דרך הפה".

הטיפול המומלץ כיום בהתקרחות משלב את שני הטיפולים עליהם שוחחו קודם לכן פרופ' קרסו ורפי פרחי. "שמים את החומרים הפעילים בתמיסה אחת ומעסים חיצונית לקרקפת. השוו את היעילות של טיפול משולב וראו שמקבלים את אותן תוצאות. השיער מפסיק לנשור ושומרים על הקיים. מדובר על 67-72 אחוז הצלחה בעבודות הקליניות האחרונות, שנעשו על אלפי מטופלים. השיער יותר צפוף, השערה יותר עבה ויש רעמה".

פרחי הדגיש כי על אף שרבים מחליטים לבצע השתלת שיער, בין אם בארץ ובין אם בחו"ל, נדרש המשך טיפול על מנת לשמר את התוצאות. "הם חייבים לתחזק. לעסות את הקרקפת עם התמיסה הזאת של שני החומרים המשולבים ואז זה באמת יתפוס. גם אנשים שרוצים לשמור על הקיים יכולים להשתמש בזה. רופא עור יקבע את הריכוז".