האם הכלב שלכם יכול להציל את חייכם?

כלבים, החברים הכי טובים של האדם, עשויים בקרוב להפוך גם לבני ברית במאבק בסרטן. אורי בקמן, מאלף כלבים ותיק, פיתח שיטה חדשנית לאילוף כלבים לאיתור סוגים שונים של סרטן בדיוק מרשים של 92%.

"זה כמו לאלף לסמים וחומרי נפץ, אתה נותן לו להריח את הגידולים. לאחר צום של חצי שעה, נושמים 5 דקות אל תוך מסכות קורונה, ואת זה נותנים לכלב להריח. אחרי זה נותנים לו להריח ללא סרטן, ואומרים לו – 'את זה תסמן ואת זה לא'", הסביר בקמן את תהליך האימון. בשיחה מרתקת, בקמן חושף את הסודות מאחורי היכולות המדהימות של הכלבים, את סוגי הסרטן שהם מסוגלים לאתר ואת הפוטנציאל המהפכני של גילוי מוקדם באמצעות חוש הריח החד של הכלבים.

היכולת של כלבים לאתר סרטן בשלבים מוקדמים מהווה פריצת דרך משמעותית בתחום הרפואה. זהו כלי שיכול לאתר באיתור מוקדם, עוד לפני איתור רפואי, אם לאדם יש גידול סרטני או לא. יש בכך פוטנציאל עצום לשיפור האבחון והטיפול במחלה הקטלנית. תהליך הבדיקה מתבצע בקלות, ללא מאמץ מצד הנבדק. "מזמינים בדיקה באינטרנט ושליח בא עם הערכה, הנבדק שם את המסכה על הפנים, נושם לתוכה, השליח אוסף בחזרה למעבדה ומקבלים תשובות תוך 3 ימים".

בהמשך, שיתף כי הם פועלים בימים אלו ליצור ספציפיקציה של 4 סרטנים, "לאלף כלב לכל סרטן – ריאות, שד, מעי הגס ופרוסטטה. כך שנוכל לאבחן איזה סוג זה". הדיוק הגבוה של הכלבים באיתור סרטן, כפי שעולה מהנתונים שהציג בקמן (92% לגבי שליליות ו-95% לגבי חיוביות), מעלה שאלות מרתקות לגבי העתיד. האם נוכל לראות בעתיד הקרוב מרפאות שבהן כלבים יבצעו בדיקות שגרתיות לאיתור סרטן? האם הטכנולוגיה הזו תנגיש את האבחון לאנשים במדינות מתפתחות?

נדמה כי היכולת של כלבים לאתר סרטן פותחת צוהר לעתיד חדש ומפתיע בתחום הרפואה. בעזרת האינטואיציה החדה וחוש הריח המפותח שלהם, חברינו הנאמנים עשויים להציל חיים רבים.