מהפך בחיים עם נגיף ה-HIV

HIV, נגיף הכשל החיסוני הנרכש, הוא נושא שמעסיק את הציבור מזה עשרות שנים. בעבר, אבחון בנגיף האיידס נחשב כמעט לגזר דין מוות, אך כיום הודות להתקדמות רפואית משמעותית החיים עם HIV הפכו למציאות שונה לחלוטין. בנושא זה שוחחו פרופסור רפי קרסו וד"ר לובה טאו, מומחית למחלות זיהומיות ויו"ר החברה לאיידס, המרכז הרפואי תל אביב.

ד"ר טאו, מומחית למחלות זיהומיות, הסבירה כי HIV הוא "נגיף שיש לו זיקה לתאים של מערכת החיסונית שלנו, הוא פוגע בהם עם הזמן". כאשר מערכת החיסון נפגעת, הגוף הופך פגיע יותר למחלות וזיהומים אחרים, אותם כינתה "אופורטוניסטיים".

היא ביקשה להדגיש כי "בגדול כל אדם שקיים יחסי מין יכול פוטנציאלית להידבק, לכן גם ה-CDC ממליץ לכל אדם לפחות פעם בחיים לעשות בדיקה". עם זאת, הבהירה כי קיימות אוכלוסיות אשר נמצאות בסיכון גבוה יותר להידבק, והן: "גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, אנשים שמזריקים סמים, אנשים שמגיעים מאזורים אנדמיים בהם שכיחות HIV גבוהה מאוד, אנשים בזנות, אנשי טראנס. אבל אף אחד לא באמת חסין מהדבקה, הנגיף לא בוחר בדת, מין או גזע".

"היום HIV מחלה כרונית לכל דבר" ציינה ד"ר טאו. הטיפולים הקיימים כיום יעילים מאוד והם מאפשרים לאנשים החיים עם HIV לחיות חיים ארוכים ובריאים. "במקום הקוקטייל שהיה בעבר, אדם שחי עם הנגיף לוקח היום כדור אחד ביום וחי את החיים שלו". לדבריה, "עם מעט מאוד תופעות לוואי".

בהמשך התייחסה לסטיגמה סביב נגיף ה-HIV, והבהירה: "החרדה לא מוצדקת. חשוב מאוד להבין שיש רק 4 נוזלי גוף שמעבירים את הנגיף: הפרשות וגינליות של אישה, זרע ונוזל זרע, חלב אם ודם. זה לא עובר בנשיקה, לא בחיבוק, לא בשימוש בכלים משותפים, לא בזיעה ולא ברוק. יתרה מכך, מחקרים גדולים שנערכו לאחרונה מצאו שאדם שחי עם הנגיף ונוטל טיפול תרופתי בצורה מסודרת, עושה בדיקות מעבדה ועומס הנגיפים שלו בלתי מדיד – לא יכול להעביר את הנגיף גם ביחסי מין לא מוגנים. אין שום חשש ולא צריך להיות שום חשש.