תקווה חדשה לסובלים מהפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על מיליוני ילדים ומבוגרים ברחבי העולם. היא מתבטאת בקשיים בוויסות קשב וריכוז, פעלתנות יתר ואימפולסיביות. אך טיפול נכון יכול לשפר משמעותית את איכות החיים של הסובלים מההפרעה. אירנה נתנאל, דוקטור לפסיכולוגיה ומנהלת מקצועית במרכז אלפא בריין סנטר, סיפרה על הטיפול המהפכני החדש באמצעות נוירופידבק.

הפרעת קשב וריכוז משפיעה באופן ניכר על חייהם של הסובלים ממנה. בין אם בקושי להתרכז, היעדר שליטה בדחפים ופעלתנות יתר. היא נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, והתסמינים שלה יכולים להתבטא באופן שונה בין אדם לאדם. הטיפול הנפוץ כיום בהפרעה זו הוא תרופתי. ד"ר אירנה נתנאל סיפרה על טיפול חדש בנוירופידבק שעשוי לשנות את חייהם של הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

"קצב החיים כל כך אינטנסיבי והדרישות של המציאות כל כך גבוהות, שהיום, גם למי שאין הפרעות קשב וריכוז, מאוד קשה לעמוד בקצב של הלימודים, העומס והדרישות. אני שומעת המון על סטודנטים, שאין להם הפרעות קשב וריכוז, שהולכים וקונים כדורים רק כדי לעמוד במבחנים", אמרה ד"ר נתנאל.

היא הדגישה שטיפול בנוירופידבק אינו טיפול תרופתי, ולמעשה מהווה פריצת דרך בתחום. "זה סוג של חדר כושר למוח", לדבריה. "המוח שלנו בנוי מרשתות פונקציונליות ועל כל תחום יש מערכת אחרת שאחראית". ד"ר נתנאל ציינה כי נמצאו 18 סוגים שונים בהן מתבטאת במוח הפרעת קשב וריכוז. "חלק מהדפוסים, לא רק שלא מסתדרים עם כדורים ממריצים, אלא יכולים לגרום לתופעות לוואי. כשלוקחים כדור ממריץ למוח שעובד בצורה מואצת, זה ממש מגביר חרדות וגורם לטיקים ולתופעות מאוד לא נעימות. כשנותנים כדור – לא בודקים את המוח".

עוד הוסיפה ד"ר נתנאל כי "היום כל הרפואה הולכת לכיוון של רפואה ספציפית, אינדיבידואלית, אישית ומותאמת למצבים ספציפיים. נוירופידבק מאפשר לנו לזהות מה קורה במוח באמצעות בדיקת EEG והניתוח הכמותי שלה ולהתאים טיפול בהתאמה אישית למטרות, לתסמינים, לקשיים ובהקשר למצב המוחי של כל אחד ואחד".

היא הדגישה: "לא כל אחד מתאים לטיפול. אחרי אבחון, אנחנו עוברים לבדיקה באמצעות כובע עם אלקטרודות מובנות שנוגעות במוח. כמו אק"ג ללב רק למוח. על סמך הבדיקה אני בונה לכל אחד תוכנית אימונים אישית, מותאמת למטרות הלקוח, בהקשר למדדים שנמדדו. במהלך הטיפול, המטופל יושב כמו בבדיקה עם הכובע, יש מסך מחשב ועליו משחק מאוד פשוט וקונקרטי. הוא חלק מהתוכנה והוא משקף את מה שנמדד במוח".

לדברי ד"ר נתנאל, "הטיפול מקביל לתהליך של למידה. אנחנו מרגילים את המוח לתפקד באופן אופטימלי. זה כמו ללמוד לרכב על אופניים. המוח מתרגל לעבוד בצורה תקינה".