הרגיז אותי השבוע - הטור השבועי של פרופסור רפי קרסו במעריב

ממשלה בשלה: יש על מי לסמוך?

פורסם במעריב סופהשבוע, 11 באוקטובר 2024

יש לי חדשות מרעישות, ממש סקופ, שאותן אני מוכן לחלוק כאן בבלעדיות עם משרד התחבורה: רבותיי נבחרי הציבור היושבים שם למעלה – אנחנו במלחמה! כן. אם לא ידעתם – אנחנו במלחמה. זאת ועוד: מגייסים אנשי מילואים והופעל צו 8. אנשי המילואים אמורים לעזוב את בתיהם ולהגיע לאזורי הכינוס, משם הצבא לוקח אותם. איך יגיעו לאזורי הכינוס? לכם, רבותיי מלמעלה, זה כנראה לא משנה.

שאל פעם בתמיהה אחד מ"גדולי הדור" שלכם (שדואג היטב לאינטרסים הכלכליים שלו ושל מפלגתו) מה שייכת המלחמה לממשלה? זו השאלה ששאל יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, כפי שצוטט בראיון ל'כיכר השבת' לגבי אחריות הממשלה ל־7 באוקטובר, והוסיף – מה רע פה?

ואכן, לחלק רע ולחלק טוב. לחלק חסר כסף לציוד, לחימוש, לשיקום ולטיפולים פסיכולוגיים, ולחלק יש תקציבים – חשובים ככל שיהיו – שבהם לא נוגעים. לכן, לשיטתו או לשיטתם, כל זמן שהכסף זורם בהתאם להסכמים הקואליציוניים – אין קשר בין הממשלה למלחמה.

היום, כאשר יש גיוס חירום והצבא זקוק, לפי הנאמר בתקשורת, ל־5 גדודים נוספים, מאיפה יביאו חיילים? מאיפה יביאו תקציבים? ומהיכן יגיע הכסף? אף שר מיותר לא מוותר על תקציב משרדו, וברוך השם (כך יש להגיד היום), יש די והותר שרים מיותרים ומשרדים מיותרים בממשלתנו. אף שר לא ויתר על כספים שניתנו לו לצורך תמיכה במערכות חינוך חרדיות, תקציבי הישיבות, שימור וחידוש קברי צדיקים, הנצחת רבנים, חיזוק הזהות היהודית ועוד ועוד ועוד.

אני רוצה להדגיש – איני מזלזל, חלילה, בכל הנושאים האלה. באמת שלא. אבל היום, בזמן מלחמה? בזמן שקיים חסר כל כך גדול בכספים, בכח אדם ובנושאים שהם בדמנו? עבור קיומנו? יש דברים שניתן לדחות בשנה, שנתיים, שלוש, עד יעבור זעם.

ואם במשרדי השלטון עסקינן, והא בהא תליא – עשרות אלפי ישראלים נתקעו ברודוס, לרנקה, אתונה וייחלו לטיסת חילוץ, טיסה במחיר סביר התואם טיסה של ארבעים דקות עד שעה ורבע, ולא במחיר של 1,000-700 אירו ואף יותר. אם אל-על היא חברה לאומית ולמדינה יש מניית זהב באל-על, ואכן מדובר בפיקוח נפש כי חלק מן השבים הם תחת צו 8, ומיטב הנוער שלנו תקוע ללא כסף, הייתה הממשלה צריכה לנהוג כפי שראוי לנהוג במקרה של פיקוח נפש ולאפשר לאל-על לבצע רכבת אווירית גם בשבת ובחג, הלוך וחזור, לחילוץ כל הישראלים התקועים במחיר שווה לכל נפש. ראינו כולנו את רווחיה האדירים של אל-על בשנה שעברה, אז גם במחיר של 150 יורו או דולר לכרטיס, אין ספק שלא היה מדובר כאן בהפסדים לחברה.

עצה נוספת לשרת התחבורה: במקום לטוס ממקום למקום לפגישות עם שר ללא תיק או עם מנכ"ל חברת תעופה הונגרית, או לקניות פרטיות (לכאורה, כפי שנרמז בתקשורת), ישנה המצאה חדשה הנקראת זום וניתן לדבר בעזרתה עם כולם בלי לעזוב את גבולות הארץ. בזמן ובכסף שנחסך אפשר לדאוג לתחבורה ציבורית לחיילי המילואים שצריכים להגיע מבתיהם לאזורי הכינוס.

אמנם נאמר "צדיק מלאכתו נעשית בידי אחרים", אבל מי בדיוק הצדיק כאן ואיזה צדיק הוא? את "האחרים" אנחנו מכירים: עמותות פרטיות, יוזמות פרטיות, ואחים לנשק – יבורכו האחרים!

פורסם במעריב סופהשבוע, 11 באוקטובר 2024