כאב שלא מרפה

פיברומיאלגיה היא תסמונת כרונית המתאפיינת בכאב כרוני מפושט, ברגישות יתר למגע ועייפות. הגורם לפיברומיאלגיה אינו ידוע, אך ההערכה היא כי מדובר בשילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. כ-8-2 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהתסמונת, שגורמת לפגיעה קשה ברמת התפקוד היום-יומי של הלוקים בה. מהם הטיפולים המומלצים להקל על התסמינים?

שאלה

אמי בת 78 ובשנה האחרונה מתלוננת הרבה על כאבים חזקים ברגליים, בכפות הידיים, בגב, בירכיים ובעוד מקומות בגוף. היינו אצל מספר רב של רופאים ומומחים ולבסוף אבחנו שהיא חולה בפיברומיאלגיה. האם זו מחלה חשוכת מרפא? האם ניתן להקל על הכאבים מהם היא סובלת?

תשובה

פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב ברקמת השלד, כלומר, בשרירים, בגידים ובמפרקים. לרוב, בנוסף לכאב, נלווים לה תסמינים כגון עייפות, חולשה, מעי רגיז, שלפוחית עצבנית, הפרעה בריכוז, דופק מואץ ועוד. על מנת לקבוע בוודאות שאימך אכן סובלת מפיברומיאלגיה יש לשלול אבחנות אחרות בעלות תסמינים דומים, למשל: אוסטיאופורוזיס, נוירופטיה, פריצת דיסק ואפילו תופעות לוואי של תרופות שונות.

אם אכן נקבע מעל לכל ספק שמדובר בפיברומיאלגיה, הטיפול החשוב ביותר הוא פעילות גופנית, אשר יש להתחיל באופן הדרגתי. זהו הדבר היחיד שעוזר באופן כמעט מוחלט. ניתן גם להוסיף טיפול תרופתי, על ידי נטילת סימבלטה, ליריקה או גאבאפנטין בשילוב של טיפולים בגלים אלקטרומגנטיים ורפואה משלימה.

כאב שלא מרפה - פרופסור רפי קרסו
כיצד להקל על הכאב? // נוצר באמצעות AI