כשמערכת החיסון הופכת לאויב

תפקידה של מערכת החיסון הוא להגן על גופנו מפני פולשים זרים כמו חיידקים, וירוסים, טפילים וגורמים נוספים. אך לעיתים מערכת החיסון כושלת בתפקידה ותוקפת תאים ורקמות בריאים בגוף. פרופסור רפי קרסו הביא את כל המידע בנושא.

מחלות אוטואימוניות זו קבוצה גדולה של למעלה מ-100 מחלות שונות, ביניהן זאבת, סוכרת נעורים בהן מערכת החיסון תוקפת תאים בריאים בגוף ללא סיבה ברורה. "למעשה, מדובר בהפרעה של מערכת החיסון, כישלונה להבדיל בין תא בריא לבין פולש זר", אמר פרופסור קרסו. 

המחלות גורמות לתסמינים רבים ומגוונים, תלוי באיזה איבר מערכת החיסון תוקפת. לפעמים הן מתגלות לגמרי במקרה, ולפעמים יש תסמינים מוקדמים כמו עייפות, כאבי שרירים וחום. עוד הוסיף: "הגורם למחלה אוטואימונית הוא בראש ובראשונה נטייה משפחתית, יחד עם גורם גירוי חיצוני כמו – מחלה ויראלית, תרופות, חיסונים, חשיפה לכימיקלים ועוד". 

למרבה הצער, אין כיום מרפא למחלות אוטואימוניות, אבל יש טיפולים שיכולים לעזור לשלוט בהן ולשפר את איכות החיים. הטיפולים משתנים בהתאם למחלה ולסימפטומים, ויכולים לכלול תרופות מדכאות מערכת חיסון וטיפולים ביולוגיים.  "כ-10 אחוז מהאוכלוסייה סובלת מכך", ציין פרופסור קרסו, והדגיש: "מחלות אלה אינן מדבקות, רובן באות בהתקפים ובהפוגות ואפשר לחיות איתן הרבה שנים".