מהפכה בטיפול בסרטן רירית הרחם: תגליות חדשות ומקורות תקווה

סרטן רירית הרחם מהווה את הסרטן הגניקולוגי השכיח ביותר בישראל, אשר קשור לעיתים קרובות להשמנת יתר ולהפרעות הורמונליות. פרופסור רפי קרסו ראיין את פרופסור טליה לוי, מנהלת היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית במרכז הרפואי וולפסון על הנושא. היא סיפרה על גורמי הסיכון, חשיבות המודעות והטיפולים החדשניים שמספקים אור בקצה המנהרה.

מדי שנה מאובחנות בארץ כ-800-850 נשים עם מחלה זו, שמתפתחת בחלק הפנימי של הרחם, כפי שהסבירה פרופ' טליה לוי. "השמנת יתר היא הגורם העיקרי לעלייה בהיארעות סרטן רירית הרחם בשנים האחרונות", ציינה. בנוסף, נשים שאינן מקבלות וסת באופן סדיר, כמו גם נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן, נמצאות בסיכון מוגבר. "יש תסמונת שנקראת לינץ', אלה משפחות שיש בהן ריבוי של סרטנים בעיקר של המעי הגס, שד, אבל גם סרטן רחם", הסבירה. "במשפחות האלה יש שינויים גנטיים שגורמים להתפתחות תהליכים סרטניים".

בשיחה עם פרופסור קרסו היא מנתה את סימני האזהרה שיש לשים אליהם לב, כשהעיקרי הוא דימום לא תקין, "במיוחד בנשים לאחר גיל המעבר. זה סימן מוקדם ועוזר לאתר את הסרטן בשלב התחלתי. אבחון המחלה מתבצע באמצעות אולטרסאונד וביופסיה. יש צורות שונות לגידול אבל היום אנחנו מתייחסים לסמנים מולקולריים. למשל, נוכחות של מוטציה בחלבון P53 מעידה על מחלה אגרסיבית", אמרה פרופ' לוי.

הטיפול בסרטן רירית הרחם מבוסס על ניתוח, ולעיתים משולב בקרינה או כימותרפיה. בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בתחום הטיפול האימונותרפי. "אימונותרפיה זה סוג של נוגדן שמשנה את המערך של החיבור בין התא החיסוני לתא הסרטני. השילוב של אימונו עם כימותרפיה הראה תוצאות מדהימות".

היא הוסיפה והדגישה כי קיימים כיום טיפולים רבים לסרטן רירית הרחם והאבחון המוקדם משפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. ההתקדמות המדעית בתחום האונקולוגיה פותחת פתח לטיפולים חדשניים ומותאמים אישית, ומעניקה תקווה רבה לחולות.