משנה את כללי המשחק: טיפול מהפכני באוטיזם

אוטיזם היא הפרעה נוירוביולוגית השכיחה יותר בקרב בנים מאשר בקרב בנות. היא משפיעה על הדרך בה האדם יוצר קשרים חברתיים ועל האופן בו הוא מבין את החברה. בשנת 2023 חיים בישראל כ-50 אלף מבוגרים וילדים המאובחנים עם אוטיזם. עד כה, לא נמצאה תרופה להפרעה זו, אך טיפול חדשני ומהפכני מצליח ליצור שיפור משמעותי בקרב המטופלים. אירנה נתנאל, דוקטור לפסיכולוגיה ומנהלת מקצועית במרכז אלפא בריין סנטר שוחחה על הטיפול בנוירופידבק עם פרופסור רפי קרסו.

ד"ר אירנה נתנאל פתחה את דבריה בהסבר אודות הקשת האוטיסטית: "זו קשת רחבה של בעיות בתקשורת, קשיים בהבנה של קודים חברתיים, בלהבין את האמוציות של האחר". עוד הוסיפה כי קיימים גם "קשיים בדיבור, ובעיקר קושי להבין התנהלות חברתית".

המשפחות של ילדים עם אוטיזם מתמודדות עם קשיים רבים, הן מבחינה רגשית והן מבחינה מעשית. הן נדרשות ללמוד כיצד לתקשר עמם, כיצד לסייע להם להתמודד עם הקשיים החברתיים וכיצד להעניק להם את התמיכה והאהבה שהם כה זקוקים להם.

עם התקדמות המדע והטכנולוגיה, אנו עדים לפריצות דרך משמעותיות בתחום האוטיזם. טיפולים חדשים ומתקדמים נותנים תקווה לילדים ולמשפחותיהם, ומאפשרים להם לחיות חיים מלאים יותר. "המוח שלנו עובדת על רשתות פונקציונליות, ועל כל תחום יש מערכת אחרת שאחראית", אמרה ד"ר נתנאל. "היום יודעים איזו מערכת במוח אחראית על זיהוי הרגשות של האחר. זה ממש אזור. את המערכות האלה אפשר לעבד". עוד סיפרה כי בשנים האחרונות הודות לחקר המוח שהתפתח רבות, הוכח כי "המוח של ילדים על הרצף שונה במבנה ובתפקוד שלו".

היא השוותה זאת למחשב בו חסרה תוכנה מסוימת, ובאמצעות נוירופידבק "מעדכנים" את התוכנה במחשב. "היא הופכת להיות זמינה ושימושית". עוד הוסיפה, ואמרה: "זה עוזר מאוד לילדים להבין איך לחיות בעולם, איך להבין את האחר ולזהות את הרגשות של האחר". טווח הגילאים בהם ניתן לטפל בעזרת נוירופידבק רחב, "יש לנו ניסיון מגיל מאוד צעיר, ילדים בני 3, נערים ואנשים מבוגרים על הרצף שמשתפרים. ילדים קטנים שלא מדברים, מתחילים לדבר פתאום".

באשר לשאלה האם הטיפול יכול להוביל לשינוי האבחנה הרפואית, אמרה: "יש קשת רחבה של מצבים, ממצבים של תפקוד נמוך כל שיפור קטן זה מאוד משמעותי, ויש לא מעט ילדים ששינו להם את האבחנה. הם עברו מחינוך מיוחד לחינוך רגיל".