סיבוך לאחר ניתוח קיצור קיבה

תסמונת ההצפה, המוכרת גם כ"תסמונת הדמפינג", היא תופעה נפוצה יחסית (10%-30%) לאחר ניתוחי קיצור קיבה. התסמינים כוללים תחושת מלאות, לחץ, בחילות ועוד, ומופיעים זמן קצר לאחר אכילה. למרבה המזל, התסמונת ניתנת לטיפול ואף יכולה לחלוף עם הזמן ובאמצעות טיפול.

שאלה

אשתי בת 55 ולפני 17 שנה עברה ניתוח קיצור קיבה. עד לפני שנתיים וחצי הכול התנהל על מי מנוחות אך אז הטבעת נפתחה והיא נאלצה לעבור מעקף קיבה. כשלושה שבועות לאחר הניתוח החלו סימפטומים מוזרים כמו זיעה קרה, דופק מהיר וחולשה כללית עד עילפון. עברנו סדרת בדיקות ביניהן רמות סוכר ולחץ דם, והתשובה הייתה "דמפניק סינדרום", הצפה של אינסולין. מה ניתן לעשות בכדי להקל על התסמינים?

תשובה

הסימפטומים אותם אתה מתאר כמו זיעה קרה, דופק מהיר וחולשה כללית עד עילפון, אכן אופייניים לתסמונת הצפה- דמפינג, ומופיעים אצל 10% ממנותחי מעקף קיבה, בעיקר לאחר אכילת סוכרים. לפעמים, לסימנים מתווספים כאבי בטן ושלשולים. התסמונת נגרמת בשל מעבר מהיר של מזון למעי הדק, תגובת הפרשת יתר של אינסולין וירידת הסוכר בדם. הפתרון הוא לאכול פחמימות מורכבות ולהימנע מפחמימות ומסוכרים פשוטים. לאכול ארוחות קטנות לעיתים קרובות, להקפיד לאכול לאט ולהימנע משתיית משקאות בזמן הארוחה.




תסמונת ההצפה - פרופסור רפי קרסו
לאכול ארוחות קטנות לעיתים קרובות // נוצר באמצעות AI