סרטן שלפוחית השתן: מה שחשוב לדעת

מדי שנה מאובחנים בישראל כ-1,800 חולים חדשים בסרטן שלפוחית השתן. המחלה, שפעם נחשבה למסתורית, מביאה עמה חרדה ופחד. אבל אל דאגה, ההתקדמות ברפואה מאפשרת היום לאבחן את המחלה בשלבים מוקדמים ולטפל בה ביעילות. פרופסור רפי קרסו ראיית את ד"ר דוד סריד, אונקולוג ורופא בכיר במרכז הרפואי תל אביב אשר הציג את כל המידע החשוב על סרטן שלפוחית השתן, החל מהסימנים הראשונים ועד לטיפולים העדכניים ביותר.

"אחד הסימנים הכי שכיחים בביטוי המחלה זה דימום בדרכי השתן. סרטן זה נוטה לדמם וכל אדם שמופיע לו דימום בדרכי השתן, במיוחד אחרי גיל 40, חייב לפנות לעזרה רפואית ולעבור את הבירור הנדרש", התריע ד"ר דוד סריד. הבירור הרפואי, כך הסביר, נעשה באמצעות בדיקה של השתן "לתאים ממאירים (ציטולוגיה) בדיקה אנדוסקופית, סריקה של דפנות השלפוחית מבפנים (ציסטוסקופיה) ובמקרים מסוימים גם CT עם חומר ניגוד".

לרוב, מאבחנים סוג זה של סרטן בשלב מוקדם של המחלה. "ב-75-70 אחוז מהמקרים פוגשים מחלה שטחית. הטיפול במחלה שטחית בלבד הוא הסרה של הסרטן על ידי כריתה כירורגית ובהמשך שטיפות של חלל השלפוחית. זה הטיפול העיקרי". מנגד, אם הגידול חדר לשכבות שריר ושומן, או לאיברים הסמוכים, "לא מסתפקים רק בכריתה של הגידול אלא מציעים למטופלים כריתה של כל שלפוחית השתן והמשך טיפולים משלימים".

ד"ר סריד ציין כי מטופלים אלו בעלי סיכון גבוה יותר להישנות המחלה, ומשום כך מציעים להם טיפול רפואי לפני הניתוח. "אנחנו נוהגים לתת כימותרפיה. אם כימותרפיה לא ניתנה לפני הניתוח, יש אפשרות להציע טיפולים אימונותרפיים שדוחים את הישנות המחלה ומקווים גם שמאריכים את החיים", אך הודה: "הנתונים לא בשלים, אבל מצפים לראות נתונים גם בכיוון הזה".

כמו כן, אמר: "זה אחד הגידולים המאוד אגרסיביים בהתנהגות, לכן נוהגים לתקוף את הגידול לפני ניתוח על ידי כימותרפיה או על ידי אימונותרפיה אחרי. על ידי כך מצמצמים את הסיכון להופעת מחלה גרורתית אחרי".

הוא השווה בין תופעות הלוואי של טיפולים אימונותרפיים לטיפולים כימותרפיים, וקבע: "לאימונותרפיה יש פחות תופעות לוואי מכימותרפיה משמעותית, ביחס 3:1", אך הוסיף: "יש תופעות ספציפיות לאימונותרפיה שצריך המטופל לדעת – בעיקר דלקות באיברים בריאים שלא מטופלות על ידי אנטיביוטיקות שונות אלא על ידי סטרואידים". באשר לסיכויי ההחלמה, אמר ד"ר סריד כי במחלה שטחית "הסיכוי לרפא מטופל מגיע ל-70 אחוז, אך אם הגידול פלש לאיברים סמוכים או בלוטות לימפה זה יורד ל-50-30 אחוז".