ערוץ הווידאו
https://youtu.be/OiNabHAkZig

היפר-פיגמנטציה היא מצב שכיח בו מופיעים כתמים כהים על העור. מלנין, הפיגמנט שקובע את צבע העור, הוא שאחראי להופעת הכתמים הללו. הכתמים מופיעים באזורים בהם המלנין קיים בריכוז גבוה באופן חריג, כגון: פנים, ידיים וצוואר. פרופסור רפי קרסו שוחח עם רפי פרחי, מנהל מעבדות סופר פארם פרופשונל על הדרכים השונות לטיפול בבעיה האסתטית שמטרידה רבים.

"תפקידו של המלנין הוא להגן על העור מקרינת השמש", מסביר בפתח הדברים רפי פרחי. "היפר-פיגמנטציה זו יצירת יתר של מלנין ואז רואים את זה בצורה של כתמים על גבי העור כתמים כהים, חומים. בעיקר במקומות שנחשפים לשמש כמו הפנים, הידיים והצוואר".

קיימות שלל סיבות שיכולות לגורם להופעת הכתמים הללו, לדברי פרחי. "סיבה הורמונלית כמו הריון, הנקה, גיל המעבר, גלולת למניעת הריון. נמשים שמתבטאים אח"כ בהיפר-פיגמנטציה. גם לאחר אקנה לעיתים נוצרים כתמים על הפנים. אבל, הסיבות העיקריות הן חשיפה לא מבוקרת לשמש ונטילה של הורמונים בתקופת הפוריות וגיל המעבר".

הופעת הכתמים עלולה לגרום לאי נוחות אצל הסובלים מהם, בשל הפגיעה האסתטית במראה החיצוני. קיים טיפול "באמצעות קרמים שעובדים על בסיס כימי, שעושים פילינג. זהו טיפול אגרסיבי". לפני שפונים לסוג טיפול זה, פרחי ממליץ לפנות לרופא עור ולנסות טיפול ביתי באמצעות קרמים להבהרת העור. "הקרמים האלו מכילים כמה חומרים פעילים: הידרוקווינון וחומצה קוג'ית (Kojic acid) שמונעים את יצירת הכתם הבא. הם למעשה מתערבים במנגנון הפרשת המלנין. Retin A גורם לרקמה של העור להתחדש מהר יותר. יש גם הידרוקורטיזון (Hydrocortisone) במינון נמוך עבור פעילות אנטי דלקתית".

הוא הדגיש כי "השימוש הוא מאוד פשוט. מורחים בלילה לפני השינה על עור פנים נקי, חובה למרוח מסנן קרינה בבוקר. לא משנה אם יצאנו למשרד ומה עשינו ביום. זה לא ישפיע תוך שבועיים, צריך להיות סבלניים ולתת לעור לעבור את הליך ההחלמה".