הרגיז אותי השבוע - הטור השבועי של פרופסור רפי קרסו במעריב

עוף החול

פורסם במעריב סופהשבוע, 2 באוקטובר 2024

במיתולוגיה המצרית וגם במיתולוגיה היוונית מוזכרת הפניקס, אותה ציפור-האש הקדושה הנשרפת וקמה לתחייה מתוך האפר. ביהדות, (מדרש רבה, דרשה י"ט, ה'), קוראים לעוף זה – "החול". לפי היהדות עוף החול חי 1000 שנים, אז קנו נשרף עליו, והוא מצמח איברים ושלל נוצות צבעוניות וקם לתחייה.

עמנו – כעוף החול. בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו, בפוגרומים, במשרפות, בתאי-גזים, שורפים את בתינו, מחריבים את יישובינו, רוצחים ואונסים את בנינו ובנותינו. אבל העם שלנו, כעוף החול, יתאושש, ישתקם וייבנה מחדש, ובכך עמנו יזכה לחיי-נצח.

ממרום גילי, ובמעטפת נוצותיי הקשישות שאספתי לאורך שנותיי, אני מבקש לחלוק עם קוראיי תובנות לחיים, ובכך לתרום, ולו במעט, לחידוש שיבוא עלינו לטובה.

אהבו את עצמכם. פנקו את עצמכם והזכירו לעצמכם שאתם החשובים והאהובים ביותר בעולם כולו. אנשים שאוהבים את עצמם סולחים לעצמם, מרשים לעצמם להיות לפעמים גם לא בסדר והם בריאים יותר ומאושרים יותר. אנשים האוהבים את עצמם יכולים להעניק בקלות אהבה לאחרים.

נסו להיות אופטימיים. אנשים אופטימיים מצליחים יותר, אהובים יותר ובריאים יותר. אנשים פסימיים ורואי שחורות מביאים על עצמם בעיות ומחלות, בחזקת נבואה שמגשימה את עצמה. בריאות טובה, חשיבה חיובית עוזרת בכל שטחי החיים. אנשים אופטימיים אהובים יותר בחברה, ואפילו הרופאים (האמינו לי) אוהבים אותם יותר.

אל תרחמו על עצמכם. זכרו תמיד שיש אנשים עם צרות גדולות משלכם, מחלות קשות משלכם, בן/בת זוג ראוי פחות משלכם אם בכלל, ופחות כסף משיש לכם. אם שקעתם במצב רוח קודר או ברחמים עצמיים – חפשו סרט מצחיק או תוכנית טלוויזיה משעשעת. צאו מזה, ויפה שעה אחת קודם.

במידת האפשר, הימנעו מעימותים ומתחים מיותרים. עימותים, מלחמות וויכוחים מיותרים זוללים אנרגיה, מכניסים את הגוף למצב של דחק, ומדכאים את מערכת החיסון.

הרשו לעצמכם להשתנות. הרשו לעצמכם להיות גמישים יותר, לוותר ולסלוח, להבין ולקבל ולנסות דברים חדשים. אל תתקעו בשל חשיבה מקובעת ומאובנת. חיים קלים הם נטל קטן יותר על מערכת החיסון שלכם. מעשים טובים שנעשים ללא ציפייה לתמורה יוצרים אנרגיה חיובית, והידיעה שעשינו משהו טוב עוזרת לתחושה הטובה שלנו עם עצמנו.

תנו לאנשים יותר ממה שהם מצפים, ועשו זאת בשמחה.
לעולם אל תצחקו לחלומותיו של הזולת ואל תזלזלו בחלומותיכם שלכם.
אל תתנו למריבה לפגוע בידידות גדולה.
היו פתוחים לשינויים – אבל לא על חשבון הערכים שלכם.
למדו את החוקים – והפרו אחדים מהם מפעם לפעם.
אני מאחל למדינתנו האהובה,  לכם קוראיי, בריאות טובה ואריכות חיים.

פורסם במעריב סופהשבוע, 2 באוקטובר 2024