קשב וריכוז בגיל השלישי

בשנים האחרונות עלה משמעותית שיעור המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), וההערכה היא כ-10 אחוזים מכלל אוכלוסיית הילדים בגילאי בית ספר סובלים ממנה. אך מתברר כי לא רק ילדים ובני נוער סובלים מהתופעה, ולאחרונה חלה התפרצות בשכיחות של הפרעת קשב וריכוז בגיל השלישי. בנושא זה שוחחו פרופ' רפי קרסו והעיתונאי ושדרן 103fm גדעון רייכר.

פרופסור רפי קרסו התראיין לרדיו 103fm והתייחס בפתח דבריו להשפעה של מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר 2024 בישראל, על תופעת הפרעות הקשב בקרב הגיל השלישי. "ברגע שאתה מוטרד ולחוץ יש לך מטבע הדברים יותר הפרעת קשב. על אחת כמה וכמה אם יש לך הפרעת קשב מלכתחילה, ועל אחת כמה וכמה אם אתה אדם מבוגר שהקשב והריכוז שלו קצת יותר חלשים, או הרבה יותר חלשים".

נדמה כי במרוצת השנים הספקטרום התרחב מאוד ורבים בעלי תסמינים כאלו ואחרים של הפרעת קשב וריכוז. לדברי פרופ' קרסו "היה תת אבחון של הפרעות קשב בעבר ויש עודף אבחון של הפרעות קשב בהווה. דבר שני, כל אחד מאיתנו מצויד במכשיר טלפון חכם והוא מעסיק אותנו, אם אנחנו רוצים או לא רוצים. כל צלצול, גם אצל מישהו אחר, מקפיץ אותנו. זה תהליך מחויב במציאות שבה אנחנו חיים".

כמו כן, ציין כי ב"גיל מבוגר בדרך כלל לא מתחילה הפרעת קשב. אלא אם כן לא אבחנו אותה בשלב מוקדם יותר. לפעמים, הפרעת זיכרון בגיל מבוגר יכולה להיות חלק מתרופות שאנשים לוקחים, למשל, תרופות שינה שמשפיעות במהלך היום. יש אנשים שלוקחים גם תרופות נגד אפילפסיה". כמו כן, הדגיש את חשיבות האבחון: "צריך להבין האם מדובר בהפרעת קשב תלוית גיל נורמלית, לבין ירידה קוגניטיבית קלה, לבין דמנציה".

האזינו לשיחה, מתוך 'למבוגרים בלבד' עם גדעון רייכר:

הפרעת קשב וריכוז בגיל השלישי - פרופסור רפי קרסו
"בגיל מבוגר בדרך כלל לא מתחילה הפרעת קשב" // נוצר באמצעות AI